Självaste midsommarafton gled vi med kära vänner långsamt fram längs Dalslands Kanal – från Bengtsfors till Håverud. På m/s Storholmen, byggd 1896, i kanalen från 1937 och sedan åtta år i entusiasterna Stures och Annikas vård. Han i styrhytten, hon i krögeriet under däck. Efter tio trånga idylliska slussar, inramade av doftande skog, blodröt och landskapsblomman förgätmigej, vankades det förstås sill, nypotatis, nubbe, öl – och jordgubbar med grädde!
Märkvärdigast var den korta färden genom den 33,5 meter långa akvedukten i Håverud (livligt omskriven i gamla folkskolans geografibok), en knappt 2 meter djup plåtränna sammanhållen av 33 000 nitar och invigd av kung Karl XV Johan. Hela kanalen, 250 km lång (ända upp i Värmland!), varav 12 km grävda eller sprängda, är ett storslaget ingenjörsjobb från åren 1865-68, signerat Nils Ericson och sonen Werner.
Återfärden från Håverud till Bengtsfors begicks i en brummande rälsbuss à la Fiat; i ösregnet på slutstationen väntade en ärrad GDG-buss från 1958, som med en vänlig nörd vid ratten tog oss till vår väntande bil.
Dalsland är värt en mässa – och kanalen är ett måste. Testa den i sommar!