15 september drar 19 butiker, restaurager, caféer och ett slakteri igång en troligen riksunik lokal allians i Ljungskile: En månadslång kampanj som ska hjälpa kunder och kroggäster till klimatsmartare mat och el-varor: mjölk, grädde, kött och grönsaker från svenska lantbruk (som bevisligen har producerats med lägre klimatpåverkan än importerade produkter). Fisken ska vara MSC-märkt, och i el-affären lotsas kunderna fram till de mest energisnåla lamporna, kylskåpen och strykjärnen.

Jag är initiativtagare och samordnare för kampanjen och gläds åt företagarnas stora entusiasm att vara med. Finalen äger rum i Hemgården 14 oktober, i regi av Svenska kyrkan vars lokala församling generöst sponsrar det fina kampanjmaterialet, designat av den likaledes generösa och kreativa reklambyrån Kalas. Niclas Geidvik, en av Kalas´ ägare och därtill fantastisk musiker öppnade gårdagens välbesökta presskonferens om ”Klimatsmarta Ljungskile” med festligt ljudliga fanfarer på sin trumpet!