Igår kom rapporter om de fjorton fasansfulla bränder som rasar i norra Kalifornien. Eldfronter som blixtsnabbt löper genom vindistrikt och skogar och hittills skördat minst tio människoliv, drivit 20 000 på flykt och förvandlat 1500 hus till askhögar.

Igår, samma dag, skrev Scott Pruitt under ett beslut om att skrota president Obamas klimatlag, Clean Power Plant från 2015. Lagen som fasat ut kol och olja och satsa på klimatvänliga förnybara bränslen i USA. Scott Pruitt, jurist från Oklahoma är ny chef för EPA, amerikanska Naturvårdsverket. Donald Trumps handgångne man som – enligt New York Times avslöjande häromdagen – ständigt lunchar med folk från fossilindustrin men nästan aldrig träffar landets miljö- och hälsovårdsexperter. En dumhetens och dårskapens triumf bland många andra i Trumps twitterstyrda USA

Tisdag 10 oktober- vilken svart timing! Bränder som delvis är resultatet av klimatförändringarna – och en president som eldar på med mer kol och olja.

Men ökar då arealen bränd mark i världen? Nej, faktiskt inte. En satellitbaserad studie, publicerad i tidskriften Science i juni, visar tvärtom en 25-procentig minskning sedan 1998. Trots att marker på många håll till följd av klimatkrisen blivit en smula torrare. Största minskningen har skett på stäpper och savanner i Asien, Sydamerika och Afrika. Forskarnas tolkning är att även markanvändningen är en faktor i brandscenariet (liksom förstås beredskapen att förutse och bekämpa bränder). Antalet bränder har sjunkit i områden där skog fått ge plats åt odlad mark. Åkrar utgör barriärer när elden väl kommit loss. I t ex Portugal där skogsandelen istället ökat har frekvensen bränder därför stigit. I Sverige inträffar årligen 3-4000 skogsbränder med totalt ca 2000 hektar avbränd yta.

Idag är det partiledardebatt i Sveriges riksdag. Söndagens tv-sända holmgång var plågsamt svag vad gäller klimatpolitiken. Vi må ha globalt små utsläpp, men per capita är de alldeles för stora. Ska vi nå målet om fossiloberoende fordonsflotta redan 2030 måste det till betydligt tuffare styrmedel, i smått som stort. Då måste också inrikesflyget klimatbeskattas, som alla andra transportslag hittills. Det måste även vi landsbygds-fans, inklusive Annie Lööf, förstå och acceptera